X
تبلیغات
www.mechanicmasters.blogfa.com - گیربکسهای اتوماتیک

www.mechanicmasters.blogfa.com

وبلاگ تخصصي مهندسي مكانيك

گیربکسهای اتوماتیک

در سال 1948 بيوک جعبه جعبه دنده داينافلو را ارائه داد و اولين اتومبيلي بود که در آن موفق شده بودند جعبه دنده اتوماتيک را با مبدل گشتاور هيدروليکي به کار برند که با استفاده از مجموعه خورشيدي حرکت مستقيم دنده يک و دنده عقب را شامل مي شد و اهرم تعويض دنده جعبه دنده را به محور خروجي مبدل گشتاور بدون دنده هاي اضافي مربوط مي سازد . ضريب ماکزيمم در مبدل گشتاور 1 : 25/2 و نسبت دنده در دنده يک 1 : 82/1 مي باشد که داراي کشش عالي در سر بالايي ها بوده و حالت ترمز موتوري در سرازيري ها را نيز دارا مي باشد کاربرد عمومي جعبه دندذه هاي اتوماتيک که ناشي از رشد صنعتي بوده است . جعبه دنده هاي اتو ماتيک فورد – ا – ماتيک ترکيبي است از يک مبدل گشتاور 3 عنصري و يک سيستم مجموعه خورشيدي که شامل 3 دنده جلو ( 3 سرعته ) و يک دنده عقب مي باشد . ضريب ماکزيمم مبدل گشتاور آن برابر 1: 1/2 مي باشد . مسير حرکت از مبدل گشتاور شروع مي شود و داراي نسبت دنده متوسط ( دنده دو ) 1 : 48/1 ( افزايش گشتاور کم ) با تعويض دنده به طور خودکار بوده و همچنين داراي نسبت دنده يک 1 : 44/2 ( افزايش گشتاور زياد ) که براي عبور در سر بالايي ها و حالت ترمز موتوري در سرازيريها مي باشد طراحي شده است .
کرايسلر داراي جعبه دنده اتوماتيک دو سرعته به نام پاور فلايت مي باشد که داراي يک مبدل گشتاور 3 عنصري ( توربين پمپ استاتور ) و دو مجموعه خورشيدي با نسبت دنده هايي به منظور درگيري دنده يک دنده عقب و دنده مستقيم مي باشد . هنگام حرکت مسير قدرت از مبدل گشتاور که داراي ضريب ماکزيمم گشتاوري 1 : 7/2 است شروع مي شود و در دنده يک نسبت دنده ي 1 : 27/1 مي باشد که به طور خودکار در دنده مستقيم قرار مي گيرد . ( در دنده مستقيم نسبت دنده 1 : 1 است و در صورت لزوم نسبت مبدل گشتاور اعمال مي گردد . ) اين جعبه دنده نيز توسط اهرم تعويض دنده به طور دستي در دنده يک ( براي حرکت در سربالايي و سرازيري ) قرار مي گيرد .
طرح جديد جعبه دنده اتوماتيک اولتراماتيک مربوط به اتومبيل پاکارد نشان مي دهد که داراي مبدل گشتاور 4 عنصري و يک مجموعه

 

دنده هاي خورشيدي است که مشابه جعبه دنده داينافلوي بيوک مي باشد و قادر است تا وضعيت هاي دنده مستقيم دنده يک و دنده عقب را درگير نمايد . مسير قدرت مانند جعبه دنده ي داينافلو در حرکت به جلو از مبدل گشتاور شروع شده و بدون کمک دنده هاي اضافي به محور خروجي منتقل مي گردد . مبدل گشتاور آن داراي يک کلاچ اصطکاکي براي وضعيت دنده مستقيم مي باشد که به طور خودکارعمل مي کند و در ساير وضعيت ها کلاچ اصطکاکي مبدل گشتاور قطع مي باشد که مبدل مي تواند حد اکثر نسبت گشتاوري 1 : 4/2 را منتقل نمايد . نسبت در دنده يک 1 : 82/1 مي باشد که جعبه دنده به وسيله اهرم تعويض دنده مي تواند در اين وضعيت براي عبور درسر بالايي و سرازيري قرار گيرد .
جعبه دنده هاي اتوماتيک استودبکر که به وسيله بورگ – وارنر ارائه گرديد داراي مبدل گشتاور 3 عنصري با يک کلاچ حرکت مستقيم و دو مجموعه خورشيدي که 3 دنده جلو و يک دنده عقب مي باشد طراحي گرديده است . حداکثر ضريب افزايشي مبدل گشتاور 1 : 15/2 است که داراي وضعيت دنده متوسط دنده مستقيم دنده يک و دنده عقب مي باشد و نسبت دنده ها عبارتند از : دنده 1 :31/2 دنده دو 1: 43/1 و دنده سه 1 : 1 براي حرکت در سر بالايي و سرازيري با دنده يک مي توان توسط توضيحات بعدا گفته خواهد شد . اهرم
تعويض دنده به طور دستي جعبه دنده را در وضعيت قرار داد .

تا سال 1955 طراحي جعبه دنده هاي اتوماتيک کامل گرديد و از آن تاريخ به بعد با اتخاذ تصميم مشترک و استاندارد اکثر کارخانجات آن را به کار بردند به طوري که امروزه بيش از 90 درصد اتومبيل ها ي امروزي آمريکايي مجهز به جعبه دنده هاي اتوماتيک مي باشند . جعبه دنده اتوماتيک اولترا ماتيک مربوط به اتومبيل پاکارد مسير قدرت در آن و در جعبه دنده اتوماتيک پاورگلايد و ساير جعبه دنده هاي اتوماتيک 2 سرعته يکسان مي باشد . شرح اين که چگونه يک جعبه دنده اتوماتيک کار مي کند بايد گفت که يک داستان هيجان انگيزي است به وسيله مختصر نگاهي به اصول مقدماتي و اساسي طرز کار آنها مي توان فهميد که جعبه دنده هاي اتوماتيک چه طور کار مي کنند و اين بسيار ساده است زيرا تمام تعويض هاي خودکار با استفاده از اصول اوليه طراحي شدهاند و به طور کلي داراي يک مبدل گشتاور هيدروليکي و يک مجموعه خورشيدي با نسبت دنده هاي مختلف مي باشند که به وسيله ي يک سيستم کنترل هيدروليکي به طور خودکار
تعويض دنده ها را انجام مي دهد . ترکيب مبدل گشتاور هيدرليکي و مجموعه ي دنده هاي خورشيدي رايج در تعدادي از جعبه دنده هاي اتوماتيک هم خانواده مانند جعبه دنده هاي تورک فلايت ( کرايسلر ) کروئيز – ا – ماتيک ( فورد ) و هيدرا – ماتيک ( جنرال موتور ) به کار برده شده است .
يکي از بزرگترين مزيت هاي جعبه دنده هاي اتوماتيک اين است که به طور خودکار دنده ها را تعويض مي نمايد و وظايف راننده را کاهش مي دهد و در نتيجه او مجبور نخواهد بود که در تعويض دنده ها مهارت خاص رانندگي را دارا باشد و متناسب با مقاومت مسير که بستگي به وزن سرعت و موقعيت اتومبيل دارد به طور خودکار در مواقع لزوم تعويض دنده ها انجام مي گردد . در جعبه دنده هاي معمولي بر اثر سرعت بيش از حد معمول و يا عدم ايجاد هماهنگي بين سرعت چرخ دنده ها هنگام درگير شدن توسط يک راننده ي
غير ماهر باعث استهلاک سريع قطعات خواهد گرديد . در صورتي که در جعبه دنده هاي اتوماتيک راننده به يک اهرم تغيير وضعيت دنده ها و پدال گاز احتياج دارد .

سيستم هاي کنترل کننده :

جعبه دنده هاي اتوماتيک داراي سيستم هاي کنترل کننده اي مي باشند که اولا جعبه دنده را با موتور مربوط مي سازد بدين ترتيب که هر گونه تغييرات موتور را عينا به جعبه دنده منتقل مي نمايند و باعث تعويض دنده ها مي گردند . ثانيا ارتباط راننده با جعبه دنده را به وسيله اهرم تغيير وضعيت به طور دستي بر قرار مي سازد که هر کدام به نوبه ي خود داراي وظايفي مي باشد :

سيستم کنترل دستي :

ارتباط راننده به جعبه دنده را بر قرار مي سازد و تغيير وضعيت اهرم تعويض دنده ها را به وسيله ي اتصالات آن به سوپاپ دستي واقع در بدنه ي سوپاپ سيستم کنترل هيدروليکي منتقل مي نمايد .

سيستم کنترل دريچه گاز :

اين سيستم گشتاور موتور را احساس مي کند و شامل مجموعه ي سوپاپ تعديل فشار در بدنه ي سوپاپ سيستم کنترل هيدروليکي مي باشد و اين سيستم اثر گشتاور ورودي را يا به وسيله ي اهرم هاي اتصال به طور مکانيکي از پدال گاز به جعبه دنده و يا به وسيله ي يک اثر خلايي از زير دريچه گاز کاربراتور به يک واحد کنترل کننده خلايي در بدنه جعبه دنده دريافت مي کند . اگر در تعويض خودکار دنده هااشکالي پيش بيايد علاوه بر موارد فوق يک ارتباط دهنده ديگري براي جعبه دنده ضروري است و بدين منظور يک سيستم گاورنرپيش بيني شده است تا تغييرات سرعت جاده اي اتومبيل را به جعبه دنده منتقل نمايد .

سيستم کنترل گاورنر :

اين سيستم تغييرات سرعت اتومبيل را از دور خروجي جعبه دنده احساس مي کند و مانند سيستم کنترل دريچه گاز اثر فشار هيدروليکي را به بدنه سوپاپ سيستم کنترل هيدروليکي مي فرستد اين سيستم مجهز به مجموعه ي سوپاپ تنظيم فشار با وزنه هاي گريز از مرکز مي باشد . سيستم کنترل دستي کنترل دريچه گاز و کنترل گاورنر قسمت هايي از سيستم کنترل هيدروليکي مي باشند .

سيستم کنترل هيدروليکي :

اين سيستم شامل يک پمپ هيدرو ليک جتو و سوپاپ تعديل فشار براي تکميل و پر کردن روغن مورد نياز مبدل گشتاور با تجهيزات مربوطه و ارسال روغن به بدنه سوپاپ جهت تقسيم نمودن به مدارات راه انداز کلاچ و باند ( نوار ترمز ) مي باشد. بدنه سوپاپ مغز سيستم هيدروليکي و به طور معمول جايگاه سوپاپ دستي سوپاپ کنترل دريچه گاز و يک سوپاپ کنترل دستي براي ايجاد درگيري دنده يک توسط راننده و مجموعه ي سوپاپ تعويض دنده به طور خودکار مي باشد .

 

+ نوشته شده در  جمعه 1386/09/16ساعت 11:31 PM  توسط مهران مرادی  |